موقعیت جغرافیایی

جمهوری بلاروس در شرق قاره اروپا قرار دارد. این کشور از شمال با لیتونی و لیتوانی، از جنوب با اوکراین، از شرق با روسیه فدراتیو و از غرب با لهستان هم مرز می باشد. بلاروس دارای موقعیت استراتژیک برای ارتباط غرب با شرق و شمال با جنوب است. فاصله شهر مینسک تا ورشو (پایتخت لهستان) ۵۰۰ کیلومتر، تا مسکو (پایتخت روسیه) ۷۰۰ کیلومتر، تا برلین (پایتخت آلمان) ۱۰۶۰ کیلومتر و تا وین (پایتخت اتریش) ۱۳۰۰ کیلومتر می باشد.

جمهوری بلاروس به لحاظ مساحت جایگاه سیزدهم در اروپا را دارد. مساحت کشور برابر با ۲۰۷ هزار و ششصد کیلومتر مربع است. ( جنگل ۳۸%، آبها ۲%، زمین های زراعتی ۴۴%، سایر زمین ها ۱۶%). فاصله شمال تا جنوب کشور ۵۶۰ کیلومتر و غرب تا شرق ۶۵۰ کیلومتر است. واحد پول این کشور روبل بلاروس است.

 

 

 

 

فرهنگ کشور  بلاروس

تاریخچه لباس سنتی بلاروس به زمان روسیه قدیم بر می‌گردد و در طول زمان تحت تأثیر فرهنگ‌های همسایه: لهستانی‌ها، لیتوانیایی‌ها، تویان‌ها، روس‌ها و دیگر کشورهای اروپایی قرار گرفته‌است.

جنبه‌های خاص فرهنگ بلاروس به دلیل روسی شدن آن، در طول زمان از دست رفته‌است. رئیس‌جمهور لوکاشنکو قوانینی را عرضه نموده که ایستگاه‌های رادیویی و تلویزیونی را وادار می‌نماید پیشرفت روزبه روز بلاروس را نمایش دهند، اما این اجرای این کار، تفاوتی ندارد به زبان بلاروسی باشد یا به زبان روسی. ایستگاه‌های رادیو و تلویزیونی مذکور، دولتی بوده و توسط شرکت تلویزیونی-رادیویی دولتی کشور اداره می‌شود.

دولت روسیه سفید بسیاری از جشنواره‌های فرهنگی سالانه را برگزار می‌نماید: «بازار اسلاویانتسکی در ویتبسک»، «چشمه مینسک»؛ «همایش‌های تئاتری اسلاوونیک»؛ «جشنواره ملی دروگری»؛ «هنرها برای کودکان و جوانان»؛ «مسابقه هنرهای نمایشی گروه جوانان»؛ «مشاعره‌های نیزویژ»؛ «قصر صلح»؛ و جشنواره ملی ترانه و شعر بلاروس. این وقایع اجرا کنندگان با استعداد بلاروسی را نمایش می‌دهد، اعم از این که در موسیقی، هنر، شعر، رقص یا تئاتر دارای ذوق باشند. در این جشنواره‌ها، جوایز گوناگونی تحت عنوان قهرمانان شوروی و بلاروسی به خاطر مهارت آن‌ها در موسیقی یا هنر اعطاء می‌شود. شماری از روزهای تعطیل در این کشور نظیر روز استقلال یا روز پیروزی جمعیت فراوانی را به خود جذب می‌کند و نمایش‌های متعددی همچون آتش بازی و رژه‌های نظامی در آن‌ها برگزار می‌شود. بیشتر این جشنواره‌ها در ویتبسک یا مینسک برپا می‌شود.

بلاروس دارای چهار مکان میراث (فرهنگی) جهانی است، که دو تا از آن‌ها بین این کشور و کشورهای همسایه مشترک هستند. این چهار مورد عبارتنداز: مجموعه قصر صلح؛ قصر نیازویژ؛ بلووژسکایا پوشاچا (مشترک با لهستان)؛ طاق زمین پیمای استروو  که در آن با کشورهای استونی، فنلاند، لیتوانی، لتونی، نروژ، مولداوی، روسیه، سوئد و اوکراین سهیم می‌باشد.

بلاروس دولتی با سنت های بومی و تعدد مذهب است.

در این کشور ۲۸۲۹ انجمن مذهبی و ۱۴۲ سازمان مذهبی به ثبت رسیده و مشغول فعالیت می باشند.

مسیحیت ارتدکس، کاتولیک و کلیسای انجیلی لوتران، یهودیت و اسلام در بلاروس به رسمیت شناخته شده است.

 

 

 

 

جشن های رسمی کشور بلاروس

۱ ژانویه – سال نو

۷ ژانویه –  میلاد مسیح به تقویم ارتدکس

۸ مارس- روز جهانی زن

۱۵ مارس – روز قانون اساسی (در سال ۱۹۹۴ به تصویب رسیده است)

۱ می – روز همبستگی با زحمتکشان

۹ می – روز پیروزی

۳ جولای – روز استقلال

۲۵ دسامبر – میلاد مسیح به تقویم کاتولیک.

 

 

 

 

مراکز و اطلاعات مورد نیاز

یکی از مهمترین مواردی  که برای یک مهاجر و خصوصا دانشجویان در کشورهای دیگر مطرح است اخذ اطلاعات در موردمراکز خرید و اطلاعاتی است تا با اطلاع از وضعیت آن ها بتوانند درآمد و هزینه های خود را به درستی مدیریت کنند.
در ذیل چند مرکز خرید در بلاروس – مینسک معرفی می گردد.
۱-    مرکز خرید chervinsky :
در بلاروس – مینسک مجموعه ای هفت طبقه چند کاربردی است. این ساختمان شامل فروشگاه، بازار مواد غذایی، کاربری های تفریحی در مرکز شهر می باشد.
۲-    مرکز خرید GUM :
این فروشگاه یکی از بزرگترین مراکز خرید مینسک است. در سال ۱۹۵۱ تاسیس شده است. امروزه این مجتمع خرید به یکی از مکان های گردشگری و مراکز خرید اصلی تبدیل شده است . معماری ساختمان این مرکز خرید یک نقطیه عطفی در معماری و ساخت و ساز می باشد. در این مرکز۴ طبقه، لباس، کیف و کفش، لوازم خانگی، اسباب بازی و … به فروش می رسد.
۳-    فروشگاه TSUM :
در خیابان اصلی مینسک می باشد. این فروشگاه در سال ۱۹۶۴ افتتاح گردید و کلیه وسایل مورد نیاز و وسایل خانگی را به فروش می رساند.

۴-    فروشگاه بلاروس:
فروشگاه بلاروس یک مرکز خرید بزرگ با نام نمادین در مینسک می باشد و در سال ۱۹۷۸ افتتاح شد و شامل ۵ طبقه مدرن طیف وسیعی از کالاهای مختلف با برندهای داخلی بلاروس را ارائه می دهد.

۵-    مرکز تجاری نانمینگ:
یک مرکز تجاری بزرگ در شهر تاریخی مینسک می باشد. جزء یکی از مراکز خرید بلاروس است. در این فروشگاه طلا و جواهر، لوازم آرایشی بهداشتی، لوازم خانگی، لباس و کفش ، عطر و … وجود دارد.

۶-    مرکز خرید کرماش:
این مرکز با بیش از ۱۰۰۰ فروشگاه پوشاک، کفش، چرم، عطر، سرامیک، سوغاتی و هدایا، یکی از مهمترین مراکز خرید بلاروس می باشد.

۷-    مرکز خرید استولیتسا:
یکی از جاذبه های معروف گردشگری در قلب شهر مینسک است که دارای فروشگاه و بوتیک، رستوران، کافه و سالن زیبایی و مراکز تفریحی و اطلاعاتی می باشد.

۸-    مرکز خرید ژدانویچ:
یکی از بزرگترین مراکز خرید مینسک با یک مرکز تفریحی بزرگ، رستوران، فروشگاه حیوانات میباشد.
۹-    مرکز خرید اکسپوبل:
یکی از اولین مراکز خرید بلاروس است که خدمات تفریحی و فروشگاهی را به مشتریان ارائه می دهد. دارای بیش از ۷۰ فروشگاه، سوپر مارکت، سالن بولینگ، سالن زیبایی و … می باشد.
۱۰-    مرکز خرید زاموک:
با تصاویری از قرون وسطی و معماری زیبا گردشگران را به خود جذب می کند. این مرکز خرید دارای سوپر مارکت، بوتیک، سالن زیبایی و … می باشد.مراکز تفریحی و رستوران از دیگر امکانات این مجتمع می باشد.